Laatste update : 16-12-19 | Home | Contact  


WRC |BRC en andere | Rallycross | News

   

 Wereldkampioenschap rally : geschiedenis

1973. Dertien wedstrijden. Aan die eerste editie in 1973 namen heel wat grote merken deel : BMW, Citroën, Datsun, Fiat, Ford, Lancia, Opel, Peugeot, Alpine, Saab en Toyota. Het was de sportdirecteur van Alpine, Jacques Cheinisse die een hele resem uitstekende Franse piloten liet starten met een Alpine Renault Berlinette: Jean-Luc Thérier, Jean-Pierre Niclaos en Bernard Darniche - ook vaak aanwezig in de rally van Ieper - waren de "drie (Franse) musketiers". Ook Jean-Claude Andruet (ook nog aan de start gekomen in Ieper) werd vaak gevraagd om deel te nemen. Het was een chaotisch jaar : 144 wagens werden uitgesloten na een een sneeuwstorm in de rally van Monte Carlo, de rally in Polen was organisatorisch een ramp, de BMW 2002 van Warmbold/Todt werd in de rally van Oostenrijk uitgesloten en .... vervolgens opnieuw geklasseerd. Elk fabrieksteam koos zijn eigen wedstrijden uit. Er was geen verplichting om aan alle wedstrijden deel te nemen. De armada Alpines was onstuitbaar : ze wonnen zes van de tien wedstrijden waar ze aan deelnamen. Drie daarvan werden gewonnen door Jean-Luc Thérier afkomstig van Normandië. Hij won de rally van Portugal, de Acropolis in Griekenland en de Sanremo in Italië en - twee dagen na zijn huwelijk - werd hij bovendien derde in de rally van Zweden. Een prestatie die iedereen met verstomming sloeg. Mocht er toen al een kampioenschap voor rijders bestaan hebben, dan was hij ongetwijfeld een glansrijke overwinnaar geweest zijn.
Foto: Jean-Luc Thérier en Jacques Jaubert met Alpine Renault A110 1800 in SanRemo 1973. 1791 km - 520 km KP in 8u 01min 32s (© verlopen)





     Links  | Akoya Pearl

     Webdesign Nico Leeuwerck © Disclaimer