Laatste update : 16-12-19 | Home | Contact  


WRC |BRC en andere | Rallycross | News

   

 Wereldkampioenschap rally : geschiedenis

1975.Het WK rally bestond uit acht Europese en twee Afrikaanse proeven, die de constructeurs naar believen konden uitkiezen. Verplichte deelname bestond in die tijd nog niet en haast niemand reed alle proeven. De wedstrijden in Noord-Amerika waren niet echt meegevallen en werden geschrapt.
Lancia verdedigde zijn titel met de Stratos, een competitiewagen die speciaal voor rally was ontworpen. (De wagen was in 1972 uitgebracht en men bracht hem eerst aan de start in het Frans en het Italiaans kampioenschap. Pas in 1974 werd de wagen ook in het Wereldkampioenschap ingezet. 1973 en 1974 waren de jaren van de oliecrisis en die had grote gevolgen. Begin oktober van 1974 waren nog maar drie wedstrijden van het WK gereden. ). Piloten onder contract bij Lancia waren Andruet, Munari, Waldegärd, Pinto, en Ballestrieri
Maar ook Fiat had ambities en zette - net als het jaar voordien - een hele armada Abarth Spiders 124 in voor Markku Alen, Mikkola, Darniche, Verini, Paganelli en Bachelli.
Munari won de Monte Carlo voor drie Fiats. In Zweden stond Waldegärd - die eindelijk nog eens een grote rally won - op het hoogste schavotje. Sinds de Monte Carlo van 1970 had hij immers niets meer gewonnen. Maar ondertussen begon men zich binnen de Fiat groep zorgen te maken. Lancia behoorde immers tot dezelfde groep en men vond het onverantwoord om steeds meer kosten te maken om elkaar de loef af te steken. Men vreesde bovendien voor het imaga van Fiat. Daarom werd beslist om Lancia voor de titel te laten gaan, aangezien zij op dat moment best geplaatst waren, wat zonder concurrentie van Fiat een fluitje van een cent bleek. Waldegärd won ook nog de San Remo en Darniche was de beste in Corsica.
De andere constructeurs zagen hun kans en kozen rally's uit waar ze zich in de kijker konden rijden. Zo won een Fiat Spider in Portugal, een Peugeot 504 in de Safari en in Marokko , een Opel Ascona in de Acropolis en een Toyota Corolla in de Duizend Meren. Tenslotte schreef een Escort RS 1800 de RAC-rally op zijn palmares.



     Links  | Akoya Pearl

     Webdesign Nico Leeuwerck © Disclaimer

Foto specialstage.com (originele foto waarschijnlijk van Reinhard Klein)