Laatste update : 16-12-19 | Home | Contact  


WRC |BRC en andere | Rallycross | News

   

 24 Uren van Ieper 1992

In de jaren 90 bestond de rally van Ieper - de 24 uren van Ieper in die tijd - nog uit veel meer dan 20 klassementsproeven van nu. In 1992 bijvoorbeeld werden er 38 KP's verreden. Kp's van meer dan 15 kilometer lengte waren in die tijd echter zeldzaam. Tegenwoordig zijn er ook veel meer wettelijke beperkingen. Nu mag bijvoorbeeld volgens de Belgische wetgeving geen klassementsproef meer na 23 uur verreden worden. Ook doortochten door dorpskommen worden nog slechts uitzonderlijk toegelaten. De deelnemers kwamen pas laat in de nacht terug en er werd de zaterdag dan ook pas in de namiddag opnieuw gestart.
Gewoonlijk werd toen gestart met een proef op de industriezone van Ieper. Daar werden vaak meerdere ronden afgelegd (echter niet in 1992, de uitzondering op de Europese reglementen rally werd niet meer toegestaan). In sommige edities werd zelfs in groepjes gestart. De wagens werden in de startzone opgesteld, zoals in Formule 1. Andere jaren werd om de minuut of om de twee minuten een nieuwe deelnemer gestart, zodat na telkens meerdere wagens tegelijk reden. In bepaalde jaren was er zelfs een oversteekbrug voor de toeschouwers.
De timing uit 1992
Vrijdag 26 juni
Ieper Podium | 18u30 | 23u00
Zandvoorde | 18u56 | 23u23 (14,87 km)
Hollebeke | 19u23 | 23u48 (12,56km)
Sauvegarde | 19u43 | 00u08 (15,95 km)
Heuvelland | 20u05 | 00u30 (11,09 km)
Regroup Nieuwkerke Markt | 20u23 | 00u48
Nieuwkerke | 20u46 | 01u11 (13,60 km)
Sulferberg | 21u09 | 01u34 (8,93 km)
Dikkebus | 21u47 | 02u05 (8,90 km)
Ieper Podium | 22u15 | 02u30
Zaterdag 27 juni
Ieper Podium | 15u00 | 23u00
Zoning | 15u13 | 21u23 (3,35 km)
Kruiseke | 15u37 | 21u47 (14,39 km)
Middelhoek | 16u09 | 22u19 (6,81 km)
Kemmelberg | 16u27 | 22u37 (6,21 km)
Westouter | 16u46 | 22u56 (9,27 km)
Brandhoek | 17u05 | 23u15 (11,81 km)
Regroup Poperinge Markt | 17u24 | 23u34
Watou | 17u52 | 00u02 (12,22 km)
Sint-Sixtus | 18u16 | 00u26 (8,87 km)
Alveringem | 18u42 | 00u52 (10,39 km)
Merkem | 19u21 | 01u31 (11,44 km)
Sint-Juliaan | 19u45 | 01u55 (7,7 km)
Zonnebeke | 20u04 | 02u14 (10,10 km)
Ieper Podium | 20u30 | 02u40

Nostalgisch deelnemersveld...
Patrick Snijers en Dany Colebunders (Ford Sierra Cosworth 4x4) kreeg startnummer 1. Verder: de Duitser Erwin Weber (Mitsubishi Galant VR4), Robert Droogmans (Ford Sierra Cosworth 4x4), de Italiaan Fabrizio Tababon (Lancia Delta HFIntegrale 16V), Gregoire De Mevius (Nissan Sunny GTI-R groep N), Marc Soulet (Ford Sierra Cosworth 4x4), Bruno Thiry en Stephane Prévot (Opel Calibra 16V, groep A7), de Nederlander Chiel Bos (Peugeot 309 GTI 16v, A7), Marc Timmers (Opel Corsa GSi, A6) en met nummer 10, de Brit Robbie Head (Ford Sierra Cosworth 4x4, N4).
Verder nog Sierra Cosworth 4x4's voor onder andere Melissen (N4),Pol Lietaer, Jimmy Mc Rae, Jan van der Marel, Omer Saelens, Pierre Dumoulin (N4)en Alister Mc Rae (N4). Guy Colsoul en Freddy Loix met een Mitsubish Galant VR4 in groep N uitvoering. De Peruviaan Ramon Ferreyros - later nog wereldkampioen groep N - reed een Subaru Legacy 4WD (N4) voor. Ook enkele BMW M3 (A8) voor onder andere Dominique Bruyneel. 176 deelnemers waarvan maar liefst 30 wagens uit de topklasse A8 aan de start, naast 43 auto's uit groep N4.
Wedstrijdverloop
Weber stond op dat moment - een beetje onverwacht - aan de leiding in het Europees kampioenschap rally. Onverwacht, want Weber had de jaren voordien de Golf rallye helpen onwikkelen, maar deze auto werd geen succes. Mitsubishi had zijn WK-programma fel afgezwakt en ging met de Duitser voluit voor de Europese titel. Met alvast winst in Polen na een volledig door hem gedomineerde wedstrijd.
Patrick Snijers wou zijn slechte seizoenstart- in Polen was hij van de baan gegaan toen hij Weber wou aanvallen - in Ieper doen vergeten. Ook Droogmans - weliswaar tweede in Polen - voelt toch de noodzaak om zich in Ieper te bewijzen. Robert wijst ook op Baroni, een volgens hem niet te onderschatten concurrent. Gregoire de Mevius was op dat moment leider in het Belgisch kampioenschap en tevens leider in productie-wereldkampioenschap.
In Polen had Weber al getoond hoe snel hij was en ook in Ieper streed hij eerst vooraan mee tot hij in Vleteren van de baan ging.
Uiteindelijk wint Patrick Snijers met de Sierra in Bastoskleuren, voor de Lancia's van de Italiaan Tabaton en de Fransman Baroni (die in 1993 het Europees kampioenschap op zijn naam zou schrijven). Saelens eindig mooi vierde, voor Jimmy Mc Rae. Thiry-Prévot worden met de Calibra de eerste tweewielaangedreven wagen (6e), gevolgd door de eerste groep N : De Mevius - Lux. De top tien wordt vervolledigd door Melissen (Sierra groep N), de Brit Metcalfe (Vauxhall Nova-A6) en streekrijder Dumoulin (Sierra groep N).
Weber wordt uiteindelijk Europees kampioen.





     Links  | Akoya Pearl

     Webdesign Nico Leeuwerck © Disclaimer