Laatste update : 16-12-19 | Home | Contact  


WRC |BRC en andere | Rallycross | News

   

 ADAC : gesjoemel en machtsmisbruik bij de Duitse automobilistenclub

Volkswagen, BMW en Mercedes geven de prijzen die ze van ADAC kregen terug, nu blijkt dat de verkiezing van populairste Duitse auto werd gemanipuleerd door de hoogste directeurs van de automobilistenorganisatie ADAC. Het aantal stemmen voor de VW Golf werd bij de laatste verkiezing vertienvoudigd. Maar niet alleen het aantal stemmen werd verhoogd, ook de rangorde werd in een aantal gevallen aangepast aan de voorkeur van  communicatiedirecteur Michael Ramstetter. Het blijkt ondertussen dat ook in de vorige jaren werd gesjoemeld met deze verkiezing. Deloitte kreeg opdracht om de gegevens te onderzoeken en bevestigde ondertussen de fraude in een uitgebreid rapport. ADAC kondigt aan om de verkiezing volgend jaar onder notarieel toezicht te houden. Maar het schandaal breidt steeds verder uit. Eerder was reeds bekend geworden dat topfiguren van ADAC zich lieten vervoeren met traumahelicopters 'voor hun dringende verplaatsingen'. Ook stuurde een topvrouw van de organisatie haar zoon en een vriend met een reddingsvliegtuig  op vakantie naar Egypte. Nadat ze hun reguliere vlucht misten, mochten ze mee met een ambulance-vliegtuig dat een Duitse patiënt in Egypte ging ophalen.
adac_rally adac_rally
Momenteel rollen dus koppen bij de Duitse automobistenclub ADAC. Na Ramstetter is begin februari  ook voorzitter Peter Meyer opgestapt. In  januari beweerde de man nog in de pers “helemaal niet van plan te zijn om op te stappen”…  “ daar hij nog maar pas vorig jaar met grote meerderheid werd herkozen”.

Momenteel worden ook de pechstatistieken die de organisatie jaarlijks bekend maakt onder de loep genomen. Ook daar blijkt een en ander niet te kloppen. Deze statistieken worden door veel (auto)journalisten gebruikt als referentiebron, waardoor een aantal merken dus onterecht blijken afgebroken te worden… Ook bandentests, uitgevoerd in samenwerking met een Duitse consumentenbond zijn verdacht. In hoeverre de crashtests betrouwbaar zijn, is nog niet bekend. Het eigengereid optreden van sommige directeurs van ADAC was reeds lang voor sommigen een doorn in het oog, maar blijkbaar hield iedereen – ook de benadeelde constructeurs - de organisatie liever te vriend. 19 miljoen leden,  jaarlijks 1 miljard euro lidgeld. Hiervoor geniet ADAC bovendien een fiscaal voordelig regime… Maar daarnaast hadden ze ook puur commerciële activiteiten: de pechverhelping voor een 15-tal merken, autoverhuur, verkoop van auto-onderdelen, verzekeringen, technische keuringen, advies inzake mobiliteit, uitbaten van garages, sportevenementen, reizen. Ook hiervoor werd het voordelig fiscaal regime toegepast. Geen enkele politicus durfde hier tegen in gaan. Wie dit waagde, zou immers in het ledenmagazine afgekraakt worden. Dit magazine – ADAC Motorwelt – valt bij één op vier Duitse gezinnen in de bus…
Het ‘speciaal’ statuut zorgt er ook voor dat de organisatie niet werd gecontroleerd door de hogere overheid. Leden hebben geen inspraak in beleid en rekeningen. De voorzitter en enkele van zijn vertrouwelingen hebben de macht. Hij werd weliswaar verkozen door de verschillende regionale clubs (18 in totaal), maar die voorzitter had ook de ‘goede’ gewoonte om critici vakkundig aan de kant te zetten. Zo konden de toplui jarenlang zonder enige verantwoording hun functie uitoefenen.
Organisaties die opkomen voor het ‘algemeen belang’ en waarvan de top ook zijn eigen belang niet vergeet en daarbij zoveel mogelijk mist spuit, daarvan kan iedereen er nog wel enkele bedenken in binnen- en buitenland.
18/02/2014




     Links  | Akoya Pearl

     Webdesign Nico Leeuwerck © Disclaimer