Laatste update : 16-12-19 | Home | Contact  


WRC |BRC en andere | Rallycross | News

   

Rally(raid)nieuws:
Dakar - Toyota Colsoul brandt uit
WRC - Hyundai nomineert Sordo - fabrieksteams in het WRC.

Dakar 2016
Tom Colsoul
en zijn piloot Bernhard Ten Brinke hebben op vrijdag 8 januari de dakar moeten verlaten. Hun Toyota Hilux vatte vuur na een bandenwissel op ongeveer 20 kilometer van de finish. De auto brandde volledig uit nadat de kapotte band - die men (uiteraard) niet mag achterlaten - begon te branden.
Het team, winnaars van de proloog op zaterdag 2 januari, stond op dat moment op een virtuele achtste plaats op ongeveer 12 minuten van de Peugeot van Peterhansel. (Bij de start op vrijdagochtend stond Loeb nog aan de leiding met 31 minuten voorsprong op Ten Brinke - Colsoul dat toen ook al achtste was).
Hiermee verdwijnt na minder dan een week de bekendste Belgische deelnemer uit de Dakar, een Dakar waarbij dit jaar heel weinig Belgen aan de start kwamen.

Sordo genomnineerd bij Hyundai.
De Spaanse rallyrijder Dani Sordo is voor 2016 genomineerd voor 10 van de 14 wedstrijden om punten te scoren voor het fabrieks-Hyundai team. Voorgaande jaren was Thierry Neuville nog de kopman van het team.
Hyundai zet dit jaar - als enige - een nieuwe Hyundai i20 in. Volgend jaar komt een alweer een nieuwe versie volgens de gewijzigde reglementen van 2017.

Volkswagen en M-Sport.
Bij Volkswagen kreeg wereldkampioen uiteraard de nominatie. Bij M-Sport (dat de Fiesta WRC prepareert) koos men voor de Noor Mads Ostberg. Citroën heeft dit jaar geen fabrieksteam. Dit betekent meteen dat privé-teams met een Citroën geen punten kunnen scoren in het kampioenschap. Dat was dan ook de reden waarom M-Sport uiteindelijk toch als constructeur inschreef en niet als team. Inschrijven als team had immers betekend dat geen enkel van hun klanten punten kon scoren in het WRC. Ze stonden dus met de rug tegen de muur.

Een inschrijving als constructeur betekent : deelnemen aan alle wedstrijden van het kampioenschap met twee wagens... Dus ook China. M-Sport had niet onmiddellijk belangen bij een deelname in China. Ze krijgen immers geen budget van de marketing afdeling van Ford en moeten overleven met de verkoop en verhuur van rallywagens. Volkswagen en Hyundai daarentegen krijgen hun budgetten wel van de marketing-afdeling van de constructeurs en zien de rally als een promotie van hun algemen verkoop.

Een team (lees : privé-rijders) betalen een pak minder inschrijvingsgeld in het WRC, hoeven geen twee auto's in te zetten, moeten vooraf geen piloot nomineren en moeten niet aan alle manches van het WRC deelnemen. Men kan echter als team maar punten scoren, als het merk waar je meer rijdt ook als constructeur insgeschreven is....
09/01/2016



     Links  | Akoya Pearl

     Webdesign Nico Leeuwerck © Disclaimer


Foto NL | Ogier S.