Laatste update : 16-12-19 | Home | Contact  


WRC |BRC en andere | Rallycross | News

   

rally polen mikolajki

FEEL THE GRAVEL 2016 | 73e PZM RAJD POLSKI

Rallycentrum en service : hotel Golebiewski, Ul. Mrągowska 34, in Mikolajki, net buiten het centrum van het stadje.
Showetappe in de stijl van 'Race of the Champions' naast het servicepark. De show-etappe wordt verreden op donderdagavond, de dag dat ook de shakedown verreden wordt. Op vrijdagavond en zaterdagavond eindigt de etappe telkens met deze showproef.
Donderdag : shake down op slechts enkele kilometers van het servicepark. In de late namiddag is er een voorstelling van de deelnemers op het podium op het marktpleintje van Mikolajki. Zonnig weer, 27°.
Vrijdag : dichtste proef op een klein uur rijden van Mikolajki. Zonnig, 27°
Zaterdag : proeven in de buurt van Goldap, aan de Russische grens. Anderhalf tot twee uur rijden. De mooiste proeven van de wedstrijd. Zon, 27°.
Zondag : proeven vlakbij Mikolajki. Felle regenbuien.

Parkoers.
1253 km waarvan 306 km tegen de klok (24,4%). Het ritme ligt dus niet zo heel hoog. Vier wedstrijddagen, maar op donderdag is er alleen de shakedown en korte showproef-proloog. 67 auto's ingeschreven, 64 aan de start en 48 aan de aankomst.

De omgeving.
Mikolajki ligt in
Masurië, in het Noorden van Polen. In de omgeving zijn honderden meren en de streek is heel toeristisch. De meren doen denken aan Finland. Overnachten is dus geen probleem. Mikolajki ligt aan het grootste meer uit de streek. Het is een kleine gemeente (minder dan 9 km2) met amper 4000 inwoners. Er hangt een sfeer zoals in een klein kuststadje. Vanaf Warshau is het nog 250 kilometer, maar je rijdt er gemakkelijk 3,5 tot 4 uur op. Zelfs vijf uur is geen uitzondering. Er wordt echter hard gewerkt aan nieuwe auto(snel)wegen. Ga je met de auto vanuit België, reken dan op zeker 16 uur vanuit Ieper om de 1600 kilometer te overbruggen.

Tickets.
Er zijn
verschillende ticketformules. Kinderen kunnen gratis kijken. Tickets per proef zijn mogelijk en er zijn algemene tickets. Alle algemene tickets zijn ook geldig als toegang voor het servicepark, maar de goedkoopste geeft geen toegang tot de showproef. Bij het servicepark en op de showproef worden de tickets gescand bij binnen- en buitengaan. Tickets doorgeven is daar dus onmogelijk. Verder kan men kiezen voor tickets met toegang tot de showproef en al of niet met zitplaatsen op de tribunes. Er is ook een ticket dat gecombineerd wordt met een parkeerkaart. Deze kaart geeft recht op gratis parking. De VIP formule geeft ook een sticker die recht geeft op gratis parkeren, maar daar kan me mee tot op een tweede parking rijden, die dichter van het parkoers ligt. Uiteraard dient men dan ook een stuk onverharde wegen te nemen. In sommige gevallen kan men zelfs het parkoers vanuit de wagen bekijken. Wil men veel proeven bekijken, dan is per voertuig dergelijk ticket aan te raden. Je kan dan gemakkelijk de helft van de proeven bekijken en er zijn zones waar alleen die VIP-tickets toegelaten zijn. Alle gewone tickets kunnen daar niet dichtbij raken, ofwel moet men heel ver te voet stappen. Met het VIP ticket krijg je ook nog enkele gadgets én je krijgt hapjes aan de voet van de tribune op de showproef. Bij alle algemen tickets is er ook een officieel programma voorzien. Tenslotte is er nog een super VIP pakket. Dit is een pakket met busjes en met hapjes op de proeven en in de servicezone.

Toeschouwervriendelijk.
Het systeem met twee parkings zorgt ervoor dat er heel veel medewerkers nodig zijn om alles in goede banen te leiden. Maar in een land waar arbeid heel goedkoop is (in plaats van parkeermeters is er in Mikolajki stadspersoneel dat parkeergeld ontvangt en parkeertickets schrijft), is dat blijkbaar geen probleem.
Politie en zelfs leger staan paraat én zijn heel behulpzaam naar de toeschouwers toe. Ze controleren zelfs tickets en sturen de toeschouwers naar de juiste parkings, iets wat in ons land ondenkbaar zou zijn.
De wedstrijd is heel goed georganiseerd en heel toeschouwervriendelijk (makkelijk bereikbaar, veel tijd tussen de proeven). Op de terugweg van Goldap is er voor de wedstrijdwagens een route voorzien waar weinig verkeer is, daar die zo veel mogelijk voor gewone toeschouwers afgesloten is.
Bij droog weer is een stofmasker handig, maar men kan ook een beetje rekening houden met de windrichting. Er is ook geen overrompeling van publiek.
Vanaf het servicepark kan men te voet naar het centrum van Mikolajki.

Snelheidsbeperkingen (2016)

Autosnelweg : 140 km/u
Bebouwde kom :50 km/ ('s nachts (5u-23u) 60 km/u)
Buiten bebouwde kom : 90 km/u
Expresswegen of autowegen met minstens 2 rijstroken per rijrichting : 120 km/u (op deze met minder dan 2 rijstroken per rijrichting : 100 km/u)
Op onverharde wegen geldt soms een beperking tot 20 km/u

Verkeer
Gebruik van dimlichten (of dagrijlichten) is verplicht.
Autosnelwegen zijn tolwegen (met uitzondering van de stukken rond belangrijke steden. Te vergelijken met de situatie in Frankrijk, er zijn ook gelijkaardig tolhuisjes).
Het Zuiden van Polen (tot Warschau) beschikt over een goed en uitgebreid wegennet. Ten noorden is het wegennet nog in volle aanbouw. .




     Links  | Akoya Pearl

     Webdesign Nico Leeuwerck © Disclaimer


Foto NL | Mikolajki