Laatste update : 16-12-19 | Home | Contact  


WRC |BRC en andere | Rallycross | News

   

Neuville vice-werldkampioen

20/11/2016 | Vandaag zijn Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul voor de tweede keer in hun carrière vice-wereldkampioen rally geworden. In 2013 was dit nog met een Ford Fiesta WRC, nu is het met een Hyundai i20 WRC. Neuville werd in de laatste rally van het seizoen, Australië, derde na Mikkelsen en Ogier.
Mikkelsen was de enige die Neuville van de titel kon houden, maar met een derde plaats had Neuville zijn lot in eigen handen.
Nicolas Gilsoul werd bovendien bekroond met de titel 'Beste co-piloot van het jaar'. Ott Tänak (Ford Fiesta WRC) werd - terecht - bekroond tot 'rijder van het jaar'. Tänak reed in Polen twee dagen aan de leiding. De laatste dag - in de gietende regen - reed hij lek, waardoor hij pas tweede werd, na Mikkelsen. Ook in Wales-GB werd Tänak tweede (na Ogier).

Freddy Loix hangt helm aan de haak

Freddy Loix - Fast Freddy - kondigde deze week het einde van zijn actieve rallyloopbaan aan. Loix startte zijn carrière in het Wereldkampioenschap rally met Opel. In 1996 stapte hij over naar Toyota en won met deze auto ook voor het eerst in de rally van Ieper. In 1999 ging hij naar Mitsubishi waar hij samen met Timo Mäkinnen reed. Hij won met een Mitsubishi ook voor de vierde keer de rally van Ieper. Loix en Makkinen bleken niet zo een goede combinatie en Loix werd aanzien als tweede rijder, met alle gevolgen van dien.
Hij stapte over naar Hyundai, dat een veelbelovend team leek, maar al snel doken daar financiële problemen op. Door geldgebrek werd de Hyundai Accent WRC nooit competitief genoeg om voor de winst te gaan. In 2002 reed hij ook nog voor Peugeot.
Vanaf 2007 reed hij een gemengd Belgisch programma met een VW Polo S2000 en Europees met een Fiat Punto S2000.
In 2008 won hij voor de vijfde keer in Ieper met een Peugeot en vanaf 2010 reed hij voor Skoda en won nog zes keer in Ieper en werd bovendien eindelijk Belgisch kampioen (tot vier maal toe).

In 2016 won Loix voor de elfde keer (op 21 deelnames) de rally van Ieper met een Skoda Fabia R5, waar hij niet altijd de de snelste man bleek, maar wel de te kloppen man.
Loix kwam voor het eerst aan de start in Ieper met een Mitsubishi Galant Groep N in 1991. Op zaterdagavond ging het - in de strijd voor een top 10 plaats - echter mis op Heuvelland. De Mitsubishi ging over kop en de co-piloot werd gewond afgevoerd. In 1993, met de Opel Astra GSi groep A ging het wel goed.
Wie weet komt er opnieuw een open strijd in Ieper met toppers uit het Belgisch en het Brits rallykampioenschap.
Freddy zal in de toekomst jong talent begeleiden en neemt ook de marketing van een aantal garages voor zich.




     Links  | Akoya Pearl

     Webdesign Nico Leeuwerck © Disclaimer


Foto NL