Laatste update : 16-12-19 | Home | Contact  


WRC |BRC en andere | Rallycross | News

   

Rally van Ieper - Terugblik.
Twee "ONBEKENDE" winnaars... van de rally van Ieper.

08/05/18 | Het palmares is van de rally van Ieper is uiteraard bekend. Met o.a. Walter Röhrl, Bernard Darniche, Jimmy McRae, Tony Pond, Miki Biason, Gilbert Staepelaere, Jean Ragnotti, Henri Toivonen, Patrick Snijers, Robert Droogmans, Marc Duez, Freddy Loix, Kris Meeke, Kevin Abbring, Juho Hänninen is de lijst met winnaars indrukwekkend met veel rijders die actief waren (of zijn) in het Wereldkampioenschap.
Maar er zijn ook een paar "onbekende" winnaars, die nooit op het palmares vermeld worden. In de eerste plaats denkt u misschien aan de winnaars van de Ypres Historic en Ypres Classic rally, maar in de loop der jaren waren er nog nevenwedstrijden.

1987 - 24 Hours Ypres Group B
In 1986 werden - na een reeks zware en dodelijk ongevallen - de groep B-wagens van het ene op het andere moment verboden. Ook de groep S-wagens (Opel Kadett 4x4 Rallye (die nog ingezet werd in Dakar), Audi Sport Quattro RS 002, Toyota MR2, Lancia Delta ECV (nog monsterlijker dan de S4)) , die volop in ontwikkeling waren, zouden nooit rijden.
1987 werd dus een overgangsjaar met enkel nog Groep A wagens. Deze rallywagens spraken heel wat minder tot de verbeelding dan de topwagens uit 1986. Het tijdperk van de MG Metro 6R4, de subliem getekende Ford RS200, de Lancia Delta S4, de Audi Quattro, de Citroën BX 4TC (wie kent deze nog...?) maar ook van de klassieke tweewielaangedreven modellen zoals de Lancia 037, de Opel Manta 400, de Citroën Visa, de Nissan 240RS, ....

Een aantal klassieke groep B auto's kregen nog een uitzondering en mochten starten in Ieper in een afzonderlijke wedstrijd : de Ypres 24 Hours rally - Group B
.

In tegenstelling tot de 'reguliere' rally - gewonnen door Jimmy Mc Rae met een Ford Sierra RS Cosworth Groep A (4:26:37) in was deze een stuk korter. Er waren ook slechts tien deelnemers.
Winnaar werd de Italiaan Mario Panontin (nr 166) (Lancia 037 Rallye | B12) in 3:40:49
2. Chomat Maurice (F) - Peuvergne Annick (Citroën Visa 1000 pistes | B10) op meer dan 14 minuten...
3. Marteil Jean-Luc (F) - Priouw Roselyne (Citroën Visa 1000 pistes |B10)
4. Tagliapietra Nicola (I) - Sollazzo |Lancia 037 Rallye | B12)
5. Mucherie Dominique (F) - Sizaire Bernard (Citroën Visa 1000 pistes |B10)
6. Bastiaens Johan (B) - Janssens Guy (Honda CRX | B10)

Vier deelnemers gavan op :
Roothaert Flory (B) - Wauters Christian (Nissan RS 240 | B12)
Rizzi Giancarlo (I) - Alberti Gian Piero (Alfa Romeo Alfetta GTV | B12)
Bruno Thiry (B) - Delvaux Danny (Citroën Visa 1000 Pistes | B10)
Pineau Stéphane (F) - Pineau M. (Citroën Visa Trophée | B9)

2005 - Cats Rally
2003 was het laatste jaar dat WRC's toegelaten waren in het Europees kampioenschap. Bruno Thiry won dat jaar met een Peugeot 206 WRC.
In 2004 werd geen WRC's toegelaten (men wou het WRC opwaarderen door enkel in wedstrijden van het WRC nog de absolute topwagens toe te laten), terwijl er niet echt een interessante klasse was om deze te vervangen. De S1600 (voorwielaangedreven, atmosferische 1600-motor zonder turbo) werden niet echt gesmaakt door het grote publiek, dat al altijd gewoon was om in Ieper de laatste versies van de toprallywagens aan het werk te zien. Larry Cols won met een Renault Clio Super 1600.

In de hoop om het publiek waar voor zijn geld te geven, werd in 2005 beslist om een nevenwedstrijd te organiseren, die niet meetelde voor het Europees kampioenschap. Daarin waren de WRC's wel toegelaten, maar de wedstrijd stond ook open voor andere types zoals de Porsche 996 GT3. Hoewel in eerste instantie enthousiast gereageerd werd op het iniatief, verschenen maar 19 deelnemers aan de start. Het publiek moest bovendien wachten tot alle Europese deelnemers voorbij waren om de "Cats Rally" te zien.
Pieter Tsjoen is dan bovendien nog de enige met een WRC van enig niveau. Hij wint dan ook gemakkelijk met zijn Corolla WRC voor de Porsche 996 GT3 van Patrick Snijers en de Audi Coupé S2 van Yannick Bodson. Om alle vergelijkingen met de Europese wedstrijd te vermijden, was de Cats rally ook enkele proeven korter dan het Europees deel.

Vanaf 2006 deed het IRC zijn intrede en met de nieuwe generatie rallywagens van het type S2000 was het spektakel opnieuw gegarandeerd. De Italiaan Giandomenico Basso won met een Fiat Abarth Grande Punto S2000, maar het was vooral de sortie van wagen nummer 7 die ons voor altijd zal bijblijven. Umberto Scandola ging met zijn Punto van de baan op het stuk na de jump van Westouter en belandde in een bomkrater die vol water stond. De Punto ging helemaal onder water maar de bemanning kon ongedeerd naar de kant zwemmen.
Het blijft spijtig dat de echte WRC-bolides niet meer aan de start verschijnen.



     Links  | Akoya Pearl

     Webdesign Nico Leeuwerck © Disclaimer


Foto bron onbekend | Panontin 1987 - finish Zillebeke| Lancia 037